Як ставити цілі тренінгу

Кожна людина хоче знати, чим будуть винагороджені її зусилля. Зокрема, учасники тренінгу хочуть з’ясувати, яких знань та вмінь вони досягнуть після закінчення занять, або на що їм краще переключити свої зусилля. Ще вони хочуть знати, чи будуть братися до уваги ті знання та вміння, які вони вже мають. У зв’язку з цим цілі тренінгу мають бути сформульовані гранично чітко та ясно.

1. Сформулюйте цілі тренінгу для себе. Коли ви складаєте план тренінгу, поговоріть з усіма, хто може допомогти вам дізнатися якнайбільше про предмет майбутнього тренінгу та теми, які будуть порушені.

Почніть із «настановних» цілей. Вивішіть плакат або роздайте на руки учасникам список, що містить ряд досить приблизно сформульованих «настановних» цілей тренінгу.

Запитайте майбутніх учасників: “Чого ви хочете?” Очікування учасників іноді допомагають визначити справді важливі проблеми, які можуть виявитися незапланованими тренером. Хороший спосіб – зібрати учасників разом, видати їм по аркушу паперу чи целулоїдній платівці та попросити їх написати, чого вони насамперед очікують від майбутнього тренінгу.

4. Поставтеся до очікувань учасників серйозно. Якщо очікування учасників надто різноманітні, або вони вступають у явну суперечність із наміченими вами цілями тренінгу, все одно не викидайте ці листочки. Краще прикріпіть їх на видному місці в приміщенні, де ви проводитимете тренінг, і при кожній нагоді нагадуйте про них протягом усього тренінгу.

5. Чітко формулюйте свої думки. Ви повинні бути впевнені, що ваші слова правильно зрозуміли всі учасники тренінгу. Запитуйте: «Як ви це зрозуміли?», поки не переконайтеся, що всі присутні однаково розуміють формулювання тієї чи іншої мети.

6. Не хвилюйтеся, якщо від деяких намічених вами цілей доведеться відмовитись. Якщо проблеми, які цікавлять учасників, суттєво відрізняються від запланованих вами, дуже важливо не наполягати і піти назустріч побажанням учасників, навіть якщо доведеться пожертвувати тими завданнями, які здавалися дуже важливими вам самому.

7. Нехай учасники самі визначать пріоритетні цілі та результати. Наприклад, запропонуйте їм на вибір шість можливих цілей і попросіть скласти «зірковий рейтинг» — скажімо, «необхідна» – три зірочки, «корисна» – дві зірочки, «цікава» – одна зірочка, «несуттєва» – жодної зірочки. Підрахуйте загальну кількість зірочок, відданих за кожну з цілей, та виважте результати на дошці. Після цього, враховуючи результати рейтингу і ті цілі, які ви запланували самі, встановіть остаточні цілі тренінгу.

8. Ще раз поверніться до цілей та передбачуваних результатів.

Поясніть учасникам, як пов’язано те, що вони робитимуть на заняттях з цілями тренінгу. Учасники повинні розуміти, з якою метою їм треба виконувати на заняттях ті чи інші дії.

9. Після закінчення тренінгу підсумуйте і ще раз зверніться до цілей. Не бійтеся зізнатися, що деяких цілей не було досягнуто; відзначте найбільш вдалі цілі.

10. Наприкінці ще раз поверніться до очікувань учасників.

Нехай вони викажуть свою думку, які з їхніх побажань були реалізовані, а які залишилися нерозглянутими. Іноді можна використовувати побажання, яких не дійшли руки, як основу для наступного тренінгу.